Jonathan Fenby: Will China Dominate The 21st Century? (Recenze)

15. červen 2015  JUDr.Rastislav Funta,PhD.,LL.M   komentáře

Nová kniha britského odborníka na čínskou historii a vnitropolitickou situaci Jonathana Fenbyho se zabývá aktuálními problémy a výzvami východoasijského giganta. Shrnutí nejzajímavějších pasáží a poznatků z této publikace přináší ve své recenzi Rastislav Funta.

Jonathan Fenby: Will China Dominate The 21st Century? (Recenze)Jonathan Fenby: Will China Dominate The 21st Century? (Recenze)

Čína už dlho fascinuje pozorovateľov na západe svojim extrémom a paradoxom ohľadne komunistického autoritárskeho politického systému, ktorý je napriek tomu dostatočne flexibilný v súvislosti s "červeným kapitalizmom". Zatiaľ čo jedna skupina poukazuje na rekordný rast Čínskej ekonomiky, ktorá ako to vyzerá už čoskoro predstihne USA ohľadne HDP, iní poukazujú na problémy v jej bankovom systéme, a predpovedajú hlbokú krízu.

Jedna vec je istá, Jonathan Fenby písal túto knihu v najviac vzrušujúcom období kedy Čína pokračovala vo svojich agresívnych ekonomických ambíciách, popri opatrnej diplomatickej a vojenskej stratégii, a to všetko v tieni rastúceho politického napätia vo východnej Ázii. Kniha prehľadne sumarizuje Čínsku históriu, zaoberá sa teóriou ohľadne toho, že by Čína mohla predstihnúť USA a stať sa tak superveľmocou, pokiaľ bude naďalej sledovať trajektóriu posledných 30 rokov, a napokon dochádza k záveru ohľadne načrtnutej teórie ktorú posiela do zabudnutia, pretože jej vnútroštátne a medzinárodné problémy zabránia tomu, aby sa stala skutočnou superveľmocou.

Študenti so zameraním na čínsku ekonomiku a politiku budú pravdepodobne oboznámení s "výzvami" a "prekážkami" pred ktorými Čína stojí. Pre tých, ktorí nevedia o súčasných trendoch, k nim zaraďujeme vyváženie ekonomiky smerom od závislosti na vývoze ku konzumerizmu ako aj rozpor ohľadne slobodného trhového kapitalistického systému, ktorý podlieha vláde presadzujúcej svoju autoritu. Prínos autorovej knihy je v tom, že autor zo svojou viac než 30 ročnou skúsenosťou ohľadne Číny je schopný poskytnúť komplexné vysvetlenia problémov.

Tak ako sa uvádza v knihe, občania Číny v zásade neveria svojej vláde, "27% Číňanov s čistou hodnotou ich majetku 100 miliónov jüanov alebo viac emigrovali alebo získali cudzí pas alebo povolenie na pobyt, zatiaľ čo ďalších 47% je pripravených opustiť ČĽR" (str. 115). Ďalším zistením je, že "viac ako 85% opýtaných milionárov v roku 2012 plánovali poslať svoje deti do zahraničia za účelom štúdia" (str. 115). Rovnako ako nedostatok dôveryhodnosti v očiach svojich občanov, Čína čelí veľkým problémom na celom svete; zatiaľ čo niektorí obdivujú jej ekonomický rast, pre mnoho diktátorov je žiarivým príkladom pokroku bez nutnosti demokracie. Ale ako kniha opisuje, nikto neprotestuje na uliciach ohľadne čínskeho štýlu vládnutia. Autor je pri pohľade späť do histórie pesimistický čo sa týka schopnosti čínskych dynastií sa prispôsobiť ako uvádza na príklade ohľadne pádu dynastie Ming ako dôkaz neschopnosti čínskych vlád prežiť zmenu.

Záverečná kapitola sa zaoberá veľkou neznámou, či Čína chce (alebo bude chcieť) dominovať v 21. storočí; študenti geopolitiky sú oboznámení s myšlienkou, že veľmoci vytláčajú existujúcich hegemónov, Nemecko sa o to pravdepodobne snažilo v súvislosti s Britskou ríšou. Rovnako ohľadne Číny je nedostatočný dôkaz v súvislosti s jej veľkolepými globálnymi ambíciami skrývajúcimi sa za jej obchodnými väzbami. V skutočnosti, ako autor výstižne demonštruje, jej globálna diplomatická sila je neporovnateľná s jej ekonomickou silou. Záverečná kapitola efektívne sumarizuje argumenty predchádzajúcich štyroch kapitol a prináša pohľad autora, že Čína nebude dominovať v 21. storočí. Ústredným bodom tejto hypotézy je myšlienka, že centrálna vláda je príliš odolná voči zmenám, potiera reformné úsilie a všetky globálne ambície. Autor sleduje obrovské nedostatky čínskeho štátu od jeho autoritárstva k ekonomickej správe a poskytuje presvedčivé argumenty. Kniha je tak vhodná pre študentov so zameraním na čínsku politiku a medzinárodné vzťahy.

Jak citovat tento text?

Funta,PhD.,LL.M, JUDr.Rastislav. Jonathan Fenby: Will China Dominate The 21st Century? (Recenze) [online]. E-polis.cz, 15. červen 2015. [cit. 2024-03-28]. Dostupné z WWW: <http://www.e-polis.cz/clanek/jonathan-fenby-will-china-dominate-the-21st-century-recenze.html>. ISSN 1801-1438.

[Nahoru ↑]

Hodnocení

Hodnocení: 4.8 hvězdiček / Hodnoceno: 5x