Vlajka pro Tibet

 12. březen 2008  Mgr. Ivana Gášková   komentáře

Vyvěšovat vlajku pro Tibet? Pokud chceme, aby v této severozápadní čínské provincii přibyli další čínští vojáci, tak ano. Některé radnice českých měst (ale i jiné instituce) se každoročně v těchto dnech připojují k akci Vlajka pro Tibet. Tato aktivita má odkazovat na událost starou téměř půl století.

Vlajka pro TibetVlajka pro Tibet

Vyvěšovat vlajku pro Tibet? Pokud chceme, aby v této severozápadní čínské provincii přibyli další čínští vojáci, tak ano.

Některé radnice českých měst (ale i jiné instituce) se každoročně v těchto dnech připojují k akci Vlajka pro Tibet. Tato aktivita má odkazovat na událost starou téměř půl století.

Peking vyslal v roce 1950 do Tibetu vojáky, kteří horskou oblast okupovali a o devět let později (10. března) zmasakrovali 80.000 lidí, kteří povstali proti obsazení Tibetu. Dalajláma následně odešel do indického exilu. Tolik krátký historický exkurz.

Vyvěšování tibetské vlajky se v posledních letech stalo módou, bez toho aniž by ti, kteří ji vyvěšují, tušili, že tím na místo pomoci škodí. Čínské instituce bedlivě situaci sledují a velmi rychle na ni reagují. Jako rudý hadr před očima býka působí na oficiální orgány vyvěšené tibetské vlajky nebo oficiální návštěvy Dalajlámy v zahraničí.

Právě v těchto dnech, pravidelně každý rok, čínská vláda směřuje svoji pozornost na Tibet a reakce světa. V horské oblasti se zvyšuje počet vojáků, kteří jsou připraveni kdykoli zasáhnout proti jakémukoli „nekonformnímu“ chování místních obyvatel. Lidé zde žijí téměř šedesát let v permanentním strachu. Vloni vyvěsilo několik Američanů - horolezců na vrcholu Mount Everest vlajku s heslem „Svoboda pro Tibet“. Výsledek? Omezení vstupu cizinců do Tibetu.

Dalajláma upozorňuje na to, že postupně mizí tibetská kultura, zvyky i jazyk a Číňané stupňují porušování lidských práv, odmítají poskytnout náboženskou svobodu a duchovní záležitosti politizují.

Od roku 2002 probíhají jednání mezi Pekingem a Lhasou o uznání autonomie regionu pod „střechou světa“. Šest kol ale nepřineslo prakticky žádný výsledek.

Čínské orgány označují nepoddajné Tibeťany jako separatisty, heretiky a sabotéry olympiády.

Právě od konání olympijských her si mnozí slibovali, že se situace konečně pohne. Opak je ale pravdou. Mezinárodní olympijský výbor odmítl jakkoli spojovat sportovní svátek s otázkou Tibetu (resp. obecně s dodržováním lidských práv v Číně). I díky této skutečnosti arogance Pekingu roste.

Jak se jeví budoucnost Tibetu? Obávám se, že ne příliš optimisticky. Vyvěšování vlajek nikomu nepomůže. Je to jen trapné gesto bez výsledku a svědčí o neznalosti důsledků tohoto jednání pro samotné Tibeťany. Čína je velmi alergická na jakékoli projevy „vměšování se do vnitřních záležitostí“. Pokud se mezinárodní společenství hodlá efektivněji zapojit do řešení tibetské situace, bude muset vynaložit rozhodně větší angažmá. Prognóza je ale v tuto chvíli spíše pesimistická.

Jak citovat tento text?

Gášková, Ivana. Vlajka pro Tibet [online]. E-polis.cz, 12. březen 2008. [cit. 2025-02-09]. Dostupné z WWW: <http://www.e-polis.cz/clanek/vlajka-pro-tibet.html>. ISSN 1801-1438.

Autor Mgr. Ivana Gášková

Autor:

Studentka magisterského oboru Politologie na Fakultě filosofické ZČU, orientuje se na problematiku nedemokratických režimů a přechodů k demokracii v Latinské Americe.


[Nahoru ↑]


Hodnocení

Hodnocení: 3.29 hvězdiček / Hodnoceno: 17x


Přidat komentář

Vložit komentář

Chytrá horákyně

pátek, 14. březen 2008
13:40

Podle vás je tedy třeba schovat ocas mezi nohy a vesele čekat až sami Číněné z pozice supervelmoci svolí a Tibetu ponechá ždibeček autonomie?! Zásadně nesouhlasím, předstírat, že problém neexistuje, těžko nějak přispěje k řešení. Navíc si nemyslím, že Čínské úřady zajímá, jestli si v tento den vyvěsím vlajku, či ne. To co je trapné, není vyvěšování vlajky symbolizující národ, který se ocitl pod asimilačními tlaky, ale vaše stanovisko. Jeho výsost sama svými cestami po světě dnes a denně "vyvěšuje svojí vlajku", a to prostě tím, že upozorňuje na smutnou situaci, v které se ocitla "jeho" země. Dále, současné nepokoje v samotné Lhase docela jasně dokazují, že tibetské elity (vesměs mniši) jsou absolutně jiného názoru. Nebo si myslíte, že znáte lépe situaci v Tibetu než oni? Oni svým postojem jasně deklarují, že ohýbáním vlastních hřbetů Číňany k ničemu nepřinutí.


Napsal: Chytrá horákyně [Odpovědět]

Karel Jetel

pátek, 14. březen 2008
14:12

to Chytrá horákyně: Víte, v tomhle všem se krásně ukazuje nemohoucnost mezinárodního společenství a taky fakt, že neexistuje spravedlivé mezinárodní právo. Existuje jen právo silnějšího. Myslíte si, že Spojené státy, "strážce demokracie celého světa", přestanou s Čínou kvůli Tibetu obchodovat? Že Francie přestane jednat s bývalým teroristou Kaddáfím? Svět není plný ideálů, ale plný realistické politiky. Existuje hodně národů, které se ocitly pod asimilačními tlaky, ale nejsou tak "in", "cool" a "sexy" jako Tibet. Rozhodně nejsem nadšený z toho, že jeden stát svévolně okupuje ten druhý, ale myslet si, že k vyřešení stačí vyvěšování fáborků, je pouhá desiluze.


Napsal: Karel Jetel [Odpovědět]

Ivana Gášková

pátek, 14. březen 2008
18:45

to Chytrá horákyně: Už nějakou dobu v Číně pobývám - a to si pište, že čínské instituce a velvyslanectví (i v ČR) pozorně sleduje, co se kde děje. Monitorují také česká média.
Já Vám váš názor, že moje stanovisko je trapné, neberu. Jeďte se podívat do Číny a Tibetu, třeba pak svůj pohled na věc změníte. A jednoznačně souhlasím s Karlem Jetelem - kdyby chtělo mezinárodní společenství něco dělat, mělo a má k tomu tisíce příležitostí. Stopnout obchod by byla zbraň nejúčinější a nejrychlejší. To bychom pak koukali, co by se dělo. Čínská ekonomika stojí jednoznačně na vývozu (mrkněte na agenturní informace, které byly zveřejněny na začátku března a vztahující se k čínské ekonomice roku 2007). Možná si ještě pamatujete, jaká byla situace před Vánocemi 2006 - podniky z EU čekaly jak na smilování na kontejnery z Číny s výrobky na předvánoční trh. Tím vlastně všechno, co se děje v Číně, legitimizujeme (protože to pak kupujeme).
Ony budou USA hrozit Íránu (protože má ropu), vlítly do Iráku, ale v Tibetu není nic, co by mohly zpeněžit. Dnešním světem hýbou prachy. Takže nadále budou přehlížet to, co se tam děje.
A další věc - proč v roce 2001 udělil Mezinárodní olympijský výbor konání LOH Pekingu, i přesto že je všeobecně známo, že Čína porušuje systematicky lidská práva? Protože Čína má prachy. Nic "víc" za tím nehledejme.
Tímto svým výlevem rozhodně neomlouvám činnost čínské armády jednající na popud byrokracie, která stát řídí (Mj. víte, že Chu Ťin-tchao pochází z Tibetu?) - ba naopak. Ale komu tím pomůžete, když vyvěsíte vlajku? Přibude akorát další zpráva naštvané čínské velvyslankyně v Praze do záznamu o dění v Česku a další voják v Tibetu. Tak to chodí, věřte mi.


Napsal: Ivana Gášková [Odpovědět]

Chytrá horákyně

pátek, 14. březen 2008
20:28

Předně, Karle nikde netvrdím, že vyvěšování fáborků svět změní - to jistě nikoliv. Já se ale ptám, jak pomůže mlčení? Zhruba od roku 2001-2 se - začínám si myslet, že záměrně - nehovoří o Čečensku. Člověk, který denně sleduje stránky světových deníků, vám je schopen říci, že v Čečensku je klid. Samozřejmě, že není. Brutální zacházení s obyvatelstvem, únosy, diskriminace Kavkazanů, mučení vězňů a fakticky vojenská okupace nejen Čečenska (nedávno byla posílena voj. přítomnost v Ingušsku) dále pokračuje. Myslíte, že taktní myšlení Západu přimělo autokraty v Kremlu nějak změnit pohled? - Nenechte se vysmát! :)
Chci říci, sami poukazujete na realpolitiku Číny ale přehlížete nezanedbatelnou roli světového veřejného mínění jako faktoru ovlivňujícího mezinárodní vztahy. Váš realistický náhled na MV je podle mne extrémní, ale neberu vám ho. Copak si nevzpomínáte, jaký poprask způsobily před Vánocemi aféry s hračkami, které měly vyrábět děti-otroci? Ne, nemyslím si, že jde jen o peníze. Tlak na autokraty je třeba vyvíjet - nikoliv požadováním demokratických reforem - ale tlačit na liberalizující reformy např. v oblasti hospodářství. Člověk nemusí chodit k volbám, aby žil šťastně a s vysokou životní úrovní, podívejte se do Singapuru či Hongkongu. A propo, část politických analytiků za všechny např. F. Zakaria tvrdí, že čínští autokraté (jistě vám neuniklo, že současná garnitura opustila od zapáleného revolucionářství) zahájili dechberoucí modernizaci země, s kterou - alespoň podle nich přijde - liberalizace režimu (nikoliv nutně demokracie)... Ano, má to všechny ty strašné stránky - ale ruku na srdce, v čem je Čína tak moc odlišná (kromě porušování důstojnosti jedince atd.) porovnáme-li jí s divokou industrializací Evropy během 19. stol.

A propo: Já vlajku Tibetu nevlastním a popravdě ani nevyvěšuji, ale opravdu mi nejde do hlavy, jak pomůže mlčení. Zásahy vojáků velmi často autonomistické proudy zradikalizují a problém se jen zhorší. Sama tvrdíte, že jediné čemu Číňané rozumí je síla, tak proč se před nimi ohýbat? Nebo je snad lépe čekat na úplnou asimilaci s Číňany? Možná pak by centrální vláda autonomii povolila - již by nezbyl žádný původní Tibeťan :) - jak ukazuje dnešní tisk, nemálo lidí to přímo v Tibetu už pochopilo. Nu, je to problém vskutku zajímavý :)


Napsal: Chytrá horákyně [Odpovědět]

Ivana Gášková

sobota, 15. březen 2008
07:01

to Chytrá horákyně: Podívejte, já nikde nepíšu a ani si nemyslím, že by se mělo dělat, že se vlastně nic neděje. Že bychom snad měli dělat, že žádný Tibet vlastně neexistuje. Právě naopak. Ale použít nástroje, které jsou funkční. Dělat "Ty, ty, ty, zlá Číno, která porušuješ lidská práva. Nebudeme tě mít rádi" nikam nevede.
Číňanům je světové věřejné mínění úplně fuk, lépe řečeno k smíchu. Je to arogantní národ, který se považuje za vyvolený (pupek světa), národ žijící ve velké Říši středu. Nenávidí cizince - i proto byl asi před 2 dny schválen zákon, který dosti znepříjemňuje pobyt cizinců v zemi. Zdá se jim, že už je v Číně dost cizinců, kteří si dovolují "otevírat hubu" a některé věci kritizovat.
Dost dobře si nedokážu představit, jakým způsobem by se mělo dál liberalizovat hospodářství, které připomíná situaci v Evropě v době průmyslové revoluce. Lidi tady pracují 16-18 hodin denně. Celé rodiny spí a žijí v provozovnách (obchůdcích, stáncích). Souhlasím s Vámi, že vedoucí činitelé rozhodně nejsou zapálení komunisté, ale pragmatici. Režim nazývaný "socialismus s čínskými rysy" má k socialismu hodně daleko (ostatně všechno, co se nelíbí Západu, Číňané obhajují s tím, že to jsou "čínské rysy" - to zlé mezinárodní společenství je jim chce uzmout = místné rétorika). Neexistují tady důchodové ani sociální pojištění, platí se dosti vysoké školné (do nedávna i za docházku do ZŠ), platba ošetření u lékaře představuje pálku i pro cizince.
Ale obyčejní lidi vůbec nemají informace, jak se žije jinde. Byrokracie jim vnucuje, že jsou nejlepší na světě, poukazuje na rostoucí ekonomiku (zase prachy). A protože jsou nejlepší, pořádají LOH. Všechna "příkoří" na sobě páchaná akceptují, protože to přece dělají pro velkou Čínu. Open-minded lidí je tu hrozně málo - většinou hrstka mladých, kteří měli možnost studovat v Evropě.
Lidi reagovali nenávistně na oznámení Spielberga, že se nebude podílet na přípravě slavnostního ceremoniálu k LOH (kvůli Dárfúru) - přes noc se z hrdiny stal nepřítel čínského národa no. 1.
Souhlasím s Vámi, že není rozdíl mezi současnou Čínou a industrializací Evropy v 19. století. Ovšem jedna věc tu je - Čína nabývá na sebevědomí a nejradši by řídila celou zeměkouli (ač je to vskutku rozvojový stát). Viz její ekonomická kolonizace Afriky, která má nechutné konotace.
Ostatně - pokud se o situaci v Číně více zajímáte, mrkněte se na některé moje články uveřejněné v Hospodářských novinách.
Přeji pěkný den, jdu sledovat zprávy ze Xin Hua - včera večer poprvé oficiální média informovala o tom, že se "něco" děje.


Napsal: Ivana Gášková [Odpovědět]

Karel Jetel

sobota, 15. březen 2008
15:16

to Chytrá horákyně: Rozproudila se zajímavá debata, není liž pravda :-). S tou Čečnou jste uvedla moc pěkný příklad. Mlčení USA ohledně situace v Čečně je důsledkem ruského souhlasu s válkou proti teroru - klasické velmocenské quid pro quo . Takže to není taktní myšlení, ale poměrně brutální obchod, se kterým mají obě strany zkušenosti od roku 1944.

Nezlobte se na mě, ale já prostě mezinárodní vztahy nemůžu vidět jinak než realisticky. Já Vám samozřejmě Váš pohled také neberu, ale nikde nevidím lepší tlak, než je síla. Mezinárodní společenství jako celek selhalo - OSN je takovou parodií na skutečné vládnutí, ve kterém vždy dominovaly obskurní postavy a kde si diktátoři "vykecávali" plíce. A veřejnost nemůžu považovat za globálního hráče...

A k ekonomice. Nechci být zbytečně jízlivý, ale jsou to právě firmy ze západního světa, které prostřednictvím čínských subdodavatelů zaměstnávají v otrockých podmínkách své zaměstnance. A to je stav, který v drtivé míře každému vyhovuje - firmy mají rekordní zisky, což se odráží ve spokojenosti akcionářů. A nakupující mají zase relativně levné spotřební zboží, dnešní jednotku společenského statutu. Vsadím se s Vámi, že drtivá většina jedinců by nevyměnila dražší zboží za více svobody pro obyvatele Číny . My žijeme na té "správné straně"...

Já bohužel na tuhle situaci recept nemám. Věřte mi, že mě čínská agrese v Tibetu netěší o nic víc, než Vás. Netěší mě vzrůstající nesvoboda a orwellizace světa. Nicméně pokud se nezapojí větší část společnosti (tipnul bych si, že dobrých 95 % Čechů při pohledu na tu divnou vlajkou, která visí z radnice, ani netušila, o co jde) jsou veškeré podobné akce donkichotské.


Napsal: Karel Jetel [Odpovědět]