[1] Více o konfliktech a vztazích mezi rody HOURANI, A.H. Syria and Lebanon: a political essay. Berkley, Los Angeles, London: Oxford University Press, 1981. s. 124–178.
[2] Více o drúzské komunitě a nepokojích v 19. století – FIRRO, Kais M. A history of the Druzes. Leiden, New York, Köln: E.J.Brill, 1992. s. 206–225. a MOOSA, Matti. The Maronites in history. New York: Syracuse University Press, 1986. s. 279–304.
[3] GOMBÁR, Eduard. Úvod do dějin islámských zemí. Praha: Najáda, 1994. s.311.
[4] Ibid. s. 312–313.
[5] „Populace sandžaku v roce 1911 tvořila 414 800 obyvatel, z toho přibližně 80 % bylo křesťanů, včetně maronitů 58 %.“ MAKTABI, Rania. The Lebanese Census of 1932 Revisited: Who are the Lebanese? British Journal of Middle East Studies, November, 1999, vol. 26, no. 2, pp. 219-241. Náboženské skupiny – alawité, arménští katolíci, arménští ortodoxní křesťané, drúzové, evangelíci, chaldejci, ismá’ilité, jakobité, kopté, maronité, nestoriáni, řečtí katolíci, řečtí ortodoxní křesťané, římští katolíci, sunnité, šícité a židé (International Religous Freedom Report 2005)
[6] SALIBI, Kamal S. The Lebanese Identity. Journal of Contemporary History , Nationalism and Separatism, 1971, vol. 6, no. 1, pp. 76-85.
[7] Europa publications Limitied: The Middle East and North Africa 1978–1979. London, [1980]. 25th edition. s. 499.
[8] Za francouzského mandátu roku 1926 byl Libanon administrativně oddělen od Sýrie. Byla vytvořena nová rovnováha mezi křesťany a muslimy.
[9] O’BALANCE, Edgar. Civil War in Lebanon 1975–92. Macmillan: Basingstoke, 1998. s. 8.
[10] Europa publications Limitied: The Middle East and North Africa 1978–1979. London, [1980]. 25th edition. s. 496.
[11] Rody Karámí z Tripoli a Salam z Bejrútu projevovaly své sympatie k arabskému nacionalismu, tím si získávaly oblibu a postupně upevňovaly své pozice na politické scéně. Více OWEN, Roger. Essays on the Crisis in Lebanon. London: Ithaca Press, 1976. s. 26.
[12] Vztahy mezi rody, náboženskými skupinami v rámci libanonské společnosti v průběhu občanské války se více zabývá: HANF, Theodor. Koexistenz im Krieg: Staatszerfall und Entstehen einer Kation im Libanon. Baden-Baden: Nomos Verl.-Ges, 1990. s. 604–614.
[13] Více se tématu předválečného vývoje věnuje: OWEN, Roger. Essays on the Crisis in Lebanon. London: Ithaca Press, 1976. s. 23.
[14] MAKTABI, Rania. The Lebanese Census of 1932 Revisited: Who are the Lebanese? British Journal of Middle East Studies, November, 1999, vol. 26, no. 2, pp. 219-241.
[15] První volební období, ve kterém vládl Habib Baša Sacad, vypršelo 20. ledna roku 1936. Politický souboj vypukl mezi ním a Bišárem Chúrím, v němž zvítězil Eddé, který vedl stát až do dubna 1941. Oficiálním prezidentem nezávislého státu, v pravém slova smyslu, byl od 21. září roku 1943 Bišár Chúrí, kterého pak 23. září 1952 vystřídal Kamil Šamún.
[16] Europa publications Limitied: The Middle East and North Africa 1978–1979. London, [1980]. 25th edition. s. 496.
[17] OWEN, Roger. Essays on the Crisis in Lebanon. London: Ithaca Press, 1976. s. 26.
[18] Vybrané frakce a jejich stručný popis uvádím v příloze č. 2, Frakce a organizace.
[19] Celkový počet palestinských uprchlíků do Libanonu se odhaduje na 110.000. O’BALANCE, Edgar. Civil War in Lebanon 1975–92. Macmillan: Basingstoke, 1998. s. 8. Podle jiných zdrojů 120 000 uprchlíků z Palestiny. RUSSEL, Tom. A Lebanon Primer. MERIP Reports, June, 1985, no.133, pp. 17–19. s. 17.
[20] Vznik palestinských ozbrojených skupin nazývá Sirriya Palestinská ozbrojená přítomnost. „Palestinská přítomnost v Libanonu se datuje od 1948, kdy se odhadovaný počet 141 882 uprchlíků, většinou ze severní Palestiny (východní a západní Galileje), přestěhoval do Libanonu po první arabsko-izraelské válce.“ Hussain Sirriyeh v eseji The Palestinian Armed Presence in Lebanon since 1967, OWEN, Roger. Essays on the Crisis in Lebanon. London: Ithaca Press, 1976. s. 77 a 34.
[21] Šihábova reforma měla do politického systému vnést jakousi rovnováhu jednotlivých skupin. Od samého počátku založení republiky se moc dělila v poměru k zastoupení minorit ve státě.
[22] Maronité obdrželi 13 křesel, sunnitští muslimové 9, šíitští muslimové 8, ortodoxní křesťané 5, řečtí katolíci 3, drůzové 3, příslušníci arménské ortodoxní církve získali reformou 2 křesla a zástupci z řad ostatních minorit mezi sebou soupeřili o 1 křeslo. Europa publications Limitied: The Middle East and North Africa 1978–1979. London, [1980]. 25th edition. s 499.
[23] Z celkového počtu připadla každému z 11 dvě křesla a zbylým okresům změna přiřkla každému po jednom mandátu. Celkový počet křesel byl rozdělen podle konfesí: maronité (13), sunnité (9), šícité (8), řečtí ortodoxní křesťané (5), drúzové (3), řečtí katolíci (3), arménští katolíci (2) a další konfese, tj. protestanté, židé, Nestoriáni atd. (1).
[24] V souvislosti s osobností Fuáda Šihába ve funkci prezidenta hovoříme o šihábismu, konceptu silného osvíceného prezidenta, který upevňoval roli exekutivy. Zavedl volební reformu, vedl neutrální zahraniční politiku, která se vyznačovala dobrými vztahy s arabskými zeměmi i Západem, zasadil se o zlepšení libanonské infrastruktury, ekonomickou stabilitu a rozvoj.
[25] Počet a rozdělení křesel bylo stanoveno podle koeficientu daného r. 1943 Národním paktem, tzn. 6 křesťanů ku 5 muslimům (zahrnujícím drúzy).
[26] 30 maronitů, 20 sunnitů, 19 šiítů, 11 řeckých ortodoxních křesťanů, 6 řeckých katolíků, 6 drúzů a 4 arménští ortodoxní křesťané, 1 arménský katolík, 1 protestant a 1 člen reprezentující ostatní minority (konfesní skupiny).
[27] Novou vládu se 31. prosince 1960 neúspěšně pokusily svrhnout ozbrojené skupiny Národní sociální strany.
[28] ŠNAIDAUF, Jan: Libanonský Hizbulláh. Vznik a transformace hnutí v období 1982–2000, 2003, Asociace pro mezinárodní otázky. Libanonský Hizbulláh, [online].
[29] Músa Sadr vydal později v roce 1973 fatwu, která uznala příslušnost syrských alawitů (vládnoucí vrstva v Sýrii) k islámu. Tím si zajistil oporu Háfize Asada a jeho režimu.
Petrášová, Daniela. Libanon - historie a kořeny nestability [online]. E-polis.cz, 11. prosinec 2010. [cit. 2023-12-03]. Dostupné z WWW: <http://www.e-polis.cz/clanek/libanon-historie-a-koreny-nestability.html>. ISSN 1801-1438.
[Nahoru ↑]
Hodnocení: 4.2 hvězdiček / Hodnoceno: 5x
Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!
E-polis.cz hledá autory!
[28. leden 2019]
Časopis hledá nové interní redaktory a další externí spolupracovníky, kteří budou ochotní se podílet na vytváření obsahu. Své články posílejte k posouzení na emailovou adresu: reda…