Hospodářská a sociální soudržnost EU
11. květen 2011 Aneta Doljaková komentářeTato práce se zabývá politikou Hospodářské a sociální soudržnosti Evropské unie. Protože se jedná a obsahově dosti široké téma, je práce konkrétně zaměřena na program politiky soudržnosti v aktuálním programovém období, tedy 2007-2013. . V úvodní kapitole je nastíněn pojem a podstata Hospodářské a sociální soudržnosti. Následující část ve zkratce zachycuje hlavní historické mezníky vývoje politiky soudržnosti.
Následující část ve zkratce zachycuje hlavní historické mezníky vývoje politiky soudržnosti. Ve čtvrté části, která je členěna do tří podkapitol, je již konkrétně popsán program kohezní politiky v letech 2007-2013 a způsoby jejího financování. Pátá kapitola, taktéž rozdělená do tří podkapitol, se zabývá aktuálními cíly Hospodářské a sociální politiky v letech 2007-2013, jimž jsou Konvergence, Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost a Evropská územní soudržnost. Závěr pak shrnuje hlavní teze práce.
1. Pojem Hospodářská a sociální soudržnost EU
Pojmem Hospodářská a sociální soudržnost je chápána regionální politika, v rámci které bohatší části společenství přispívají na rozvoj těch chudších. Přestože se totiž EU nachází na předních příčkách žebříčků ekonomicky nejúspěšnějších zemí, mezi jednotlivými členskými státy nebo jejich regiony existují v tomto ohledu značné rozdíly. Asi nejmarkantnější je to na příkladu nově přistoupivších států, Rumunska a Bulharska, jejichž průměrný HDP dosahuje pouze šestiny průměrného HDP nejbohatšího Lucemburska.[1]
2. Historický vývoj
Myšlenky pomoci ekonomicky slabším složkám společenství se objevují již v Římských smlouvách podepsaných v roce 1957. V preambuli Smlouvy o Evropském hospodářském společenství se zástupci zakládajících států zavazují ke snaze posílit jednotu hospodářství svých zemí a zajistit jejich hospodářský rozvoj zmenšováním rozdílů mezi jednotlivými regiony a odstraněním zaostalosti nejvíce znevýhodněných regionů.[2]
Výraznější rozvoj však nastal až po jižním rozšíření Evropského společenství o Řecko (1981) a Španělsko a Portugalsko (1986) (Schrötter, 2002:xx). Do Zakládajících smluv o Evropském společenství byla Hospodářská a sociální soudržnost zakotvena Jednotným evropským aktem v roce 1986. Maastrichtská smlouva klade regionální politiku téměř na stejnou úroveň jako hospodářskou a měnovou unii a jednotný vnitřní trh. Amsterodamská smlouva členské státy definitivně zavazuje ke snaze eliminovat rozdíly mezi nejchudšími regiony a pomoci nejméně rozvinutým oblastem (Veber, 2004:xx). Ve stejném duchu by měla pokračovat i nově přijatá Lisabonská smlouva.
3. Politika Hospodářské a sociální soudržnosti EU 2007-2013
Velkou výzvu pro politiku hospodářské a sociální soudržnosti EU představuje přijetí dvanácti nových členů v letech 2004 a 2007. Deset z nich bylo v minulosti součástí východního bloku a jejich ekonomika je zatížena desetiletími centrálně plánovaného hospodářství. Právě do těchto oblastí plánuje EU investovat 51% finančních prostředků kohezní politiky za účelem rozvoje zaměstnanosti, schopností přizpůsobit se hospodářským a sociálním změnám, zvýšení výkonnosti státní správy a zlepšení kvality životního prostředí.[3]
Jako hlavní cíle tohoto programovacího období si EU určila tyto tři: Konvergenci, Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost a Evropskou územní soudržnost. Na jejich splnění bylo vyčleněno přibližně 350 mld. EUR tedy necelých 36% evropského rozpočtu. Vzhledem k finanční náročnosti programu je Evropská komise povinna každoročně vydávat tzv. Kohezní zprávu. Tato zpráva informuje Evropský parlament, Radu EU, Hospodářský a sociální výbor a Výbor regionů o pokroku zaznamenaném v oblasti hospodářské a sociální soudržnosti[4]. Správným přerozdělováním financí byly pověřeny dva strukturální fondy: Evropský fond pro regionální rozvoj (EFRR), Evropský sociální fond (ESF) a Fond soudržnosti.[5] Strukturální fondy nefinancují jednotlivé projekty, ale rozvojové programy založené na víceleté spolupráci daných regionů, členských zemí a Evropské komise (Veber, 2004:52).
3.1. EVROPSKÝ FOND REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Evropský fond regionálního rozvoje vznikl v roce 1975 a v současné době je co do objemu peněz největším a tudíž i nejvýznamnějším ze strukturálních fondů. Z jeho prostředků jsou financovány všechny tři cíle programu politiky soudržnosti 2007-2013. EFRR pokrývá přerozdělování peněz do infrastruktury, projektů místního rozvoje a podpory menších podniků a ochrany životního prostředí.[6] Konkrétně podporuje vznik dlouhodobě udržitelných pracovních míst, spolupráci mezi městy a regiony a investice do projektů spojených s výzkumem a inovacemi.[7]
3.2. EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Evropský sociální fond má sloužit k odbourávání sociálních a ekonomických rozdílů mezi jednotlivými regiony EU. Jeho posláním je rozvoj zaměstnanosti a lidských zdrojů (Munklová a kol., 2004: 61-62). To činí prostřednictvím finanční pomoci členským státům především v oblasti vzdělávacích systémů, včetně snahy zajistit programy celoživotního vzdělávání či rekvalifikační kursy pro dlouhodobě nezaměstnané a problémové skupiny. Podporuje rovné příležitosti na trhu práce a zajišťuje mobilitu pracovních sil v rámci EU. ESF financuje první dva cíle politiky soudržnosti, tedy Konvergenci a Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost. [8]
3.3. FOND SOUDRŽNOSTI
Fond soudržnosti, nazývaný také Kohezní, již mezi strukturální fondy nepatří. Jeho prostřednictvím jsou financovány projekty v rámci cíle Konvergence se zaměřením na zlepšení životního prostředí, dopravních struktur a v poslední době také na rozvoj energie z obnovitelných zdrojů. Nárok na podporu z Kohezního fondu mají ty členské státy, jejich průměrný HDP nedosahuje 90% průměrného HDP EU. V současné době se jedná o dvanáct nově přistoupivších států plus Portugalsko a Řecko.[9] Dříve do této kategorie spadalo i Španělsko, to ale dnes spadá do režimu tzv. phasing-out. Jedná se přechodný režim s klesající podporou Fondu soudržnosti, kterou pobírají země, jejichž průměrný HDP nedosahuje 90% průměrného HDP států EU před rozšířením v roce 2004.[10]
4. Cíle politiky Hospodářské a sociální soudržnosti EU 2007-2013
4.1. CÍL KONVERGENCE
Pojem konvergence znamená proces přibližování se nějaké úrovni. V rámci Evropské unie je hlavní náplní programu Konvergence podpora zaměstnanosti v nejméně rozvinutých oblastech Unie. Tedy v regionech, jejichž průměrný HDP v letech 2000-2002 nepřesáhl hranici 75% průměrného HDP EU-25 ve stejném období. [11] Částka poskytnutá na tento cíl z rozpočtu EU činí 251, 16 miliard EUR[12] (81,5% sumy určené na regionální politiku[13] ). Tento cíl se týká 84 regionů v 18 členských zemích, dalších 16 regionů se nachází v tzv. fázi phasing-out. To jsou oblasti, které převyšují hranici 75% průměrného HDP EU jen díky statistickému efektu nově přistoupivších států v letech 2004 a 2007.[14] Cílem konvergence je pozdvihnout tyto oblasti na úroveň srovnatelnou s ostatními členy Evropské unie.
4.2. CÍL REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOST A ZAMĚSTNANOST
Druhý z cílů Hospodářské a sociální spolupráce se pokrývá všechny oblasti, které nespadají pod cíl Konvergence. Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost se snaží v reakci na hospodářské i sociální změny udržovat konstantní zaměstnanost, vytvářet kvalitní pracovní místa, zajistit obyvatelům informovanost a dostupnost moderních technologií a rozvíjet tak lidský kapitál[15]. Přechodný režim tzv. phasing-in platí pro oblasti, které sice spadají pod cíl Konvergence, ale jejich HDP přesahuje 75% průměrného HDP EU-15. Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost je financována z Evropského fondu pro regionální rozvoj a z Evropského sociálního fondu.[16] Na tento cíl bylo vyčleněno 49, 13 mld. EUR (tj. 16% z celkové sumy).[17]
4.3. EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE
Poslední z cílů Hospodářské a sociální soudržnosti usiluje o posílení spolupráce na příhraniční, nadnárodní a mezinárodní úrovni. K předchozím cílům je doplňkový, protože pokrývá oblasti začleněné buď do prvního, nebo do druhého cíle. [18] Smyslem Evropské územní spolupráce je posilovat příhraniční kooperaci členských států prostřednictvím společných nebo regionálních iniciativ.[19] Program se týká členských zemí EU a nečlenských zemí, které nepobírají finanční pomoc Unie (Lichtenštejnsko, Norsko, Švýcarsko, atd.).[20] Tento cíl je financován Evropským fondem pro regionální rozvoj a v tomto období bylo na Evropskou územní spolupráci přiděleno 7,75 mld. EUR (tj. 2,5% celkové sumy).[21]
Pro účely příhraniční spolupráce jsou vhodné regiony vzdálené maximálně 150 km. Spadají pod správu místních orgánů a usilují o zlepšení infrastruktury v hraniční oblasti a jejich napojení na hlavní dopravní tepny, technický, sociální i kulturní rozvoj atd.[22]. Kooperace probíhá na úrovni jednotek NUTS III, které odpovídají českým krajům.[23]
Operační program Nadnárodní spolupráce je určen pro všechny státy Unie a probíhá mezi dvěma a více státy na úrovni třinácti regionů stanovených Evropskou komisí[24] V rámci nadnárodní spolupráce by si měly členské státy vyměňovat technologické zkušenosti. Pro program mezinárodní spolupráce jsou pak vhodné všechny oblasti EU.[25]
5. Závěr
Evropská unie je tvořena sedmadvaceti státy, jejichž ekonomika se nachází na různých úrovních vývoje. Politika hospodářské a sociální soudržnosti se snaží tyto rozdíly eliminovat prostřednictvím investic s dlouhodobou perspektivou, které poskytuje znevýhodněným regionům. Jedná se především o finanční pomoc v oblasti zaměstnanosti, infrastruktury, ochrany životního prostředí a rozvoje alternativních energetických zdrojů. Současně, v ekonomicky vyspělejších zemích, podporuje schopnost přizpůsobit se výraznějším hospodářským a sociálním změnám. Dále se snaží o zefektivnění spolupráce mezi hraničními regiony jednotlivých členských států. Ta by měla vylepšit jejich dopravní dostupnost a usnadnit výměnu technologických poznatků i lidských zdrojů. Tyto požadavky jsou shrnuty ve třech hlavních cílích Hospodářské a sociální soudržnosti pro roky 2007-2013, jimiž jsou Konvergence, Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost a Evropská územní spolupráce. Kohezní politika by měla EU napomoci snáze a rychleji reagovat na požadavky moderní společnosti jako je potřeba sociální jistoty, ochrana životního prostředí, rovnost všech občanů a technologická vyspělost.
Odpovědná redaktorka: Selma Hamdi
Prameny a literatura
Literatura
- Munklová, G. a kol.:2004. Sociální politika v evropských zemích. Nakladatelství Karolinum: Praha.
- Schrötter, H. J.:2002. Aktuální slovník Evropské unie: Politika, hospodářství, dějiny a kultura. Brána: Praha.
- Veber, V.:2004. Dějiny sjednocené Evropy: Od antických počátků do současnosti. Lidové noviny: Praha.
Prameny
- Eurocentrum: 2008. Strukturální fondy EU.
- Evropská komise: 2007. Politika soudržnosti 2007-2013: Poznámky a úřední texty. Úřad pro tisk úředních dokumentů Evropských společenství. Lucemburk.
Elektronické zdroje
- Europa.eu. Regionální politika [online; přístup 23. 11. 2009]. Dostupné z WWW: http://europa.eu/pol/reg/index_cs.htm.
- Europa.eu. Regionální politika - Inforegio: Evropský fond pro regionální rozvoj (EFRR) [online; 23. 11. 2009]. Dostupné z WWW: http://ec.europa.eu/ regional _policy/funds/feder/index _cs.htm.
- Europa.eu. Regionální politika – Inforegio: Evropský sociální fond (ESF) [online; přístup 23. 11. 2009]. Dostupné z WWW: http://ec.europa.eu/ regional_policy/funds/ fse/index_cs.htm.
- Europa.eu. Regionální politika – Inforegio: Hlavní cíle [online; přístup 24. 1. 2009]. Dostupné z WWW: http://ec.europa.eu/regional_policy/policy/object/index_cs.htm.
- Euroskop.cz. EU OD A DO Z [online; přístup 20. 11. 2009]. Dostupné z WWW: http://www.euroskop.cz/281/sekce/g-h/.
- Euroskop.cz. EU OD A DO Z [online; přístup 20. 11. 2009]. Dostupné z WWW: http://www.euroskop.cz/288/sekce/m-n/.
- Fondy Evropské unie. Konvergence [online; přístup 20. 11. 2009]. Dostupné z WWW: http://www.strukturalni-fondy.cz/Glosar/K/Konvergence.
- Fondy Evropské unie. Evropská územní spolupráce [online; přístup 20. 11. 2009]. Dostupné z WWW: http://www.strukturalni-fondy.cz/getdoc/59152886-c941-40c6-b290-ba1a36cd1733/Evropska-uzemni-spoluprace .
[1] Europa.eu. Regionální politika (http://europa.eu/pol/reg/index_cs.htm, 23. 11. 2009).
[2] Smlouva je v celém znění dostupná na Euroskop.cz (http://www.euroskop.cz/gallery/2/754-smlouva_o_es.pdf, 20. 11. 2009).
[3] Evropská komise: 2007. Politika soudržnosti 2007-2013: Poznámky a úřední texty. Lucemburk.
[4] Euroskop.cz. EU OD A DO Z (http://www.euroskop.cz/281/sekce/g-h/, 20. 11. 2009).
[5] Europa.eu. Regionální politika (http://europa.eu/pol/reg/index_cs.htm, 23. 11. 2009).
[6] Eurocentrum: 2008. Strukturální fondy EU.
[7] Europa.eu. Regionální politika – Inforegio. Evropský fond pro regionální rozvoj (http://ec.europa.eu/ regional_policy/funds/feder/index_cs.htm, 23. 11. 2009).
[8] Europa.eu. Regionální politika – Inforegio. Evropský sociální fond (http://ec.europa.eu/ regional_policy/funds/fse/index_cs.htm, 23. 11. 2009).
[9] Europa.eu. Regionální politika (http://europa.eu/pol/reg/index_cs.htm, 23. 11. 2009).
[10] Evropská komise: 2007. Politika soudržnosti 2007-2013: Poznámky a úřední texty. Lucemburk.
[11] Fondy Evropské unie. Konvergence (http://www.strukturalni-fondy.cz/Glosar/K/Konvergence, 20. 11. 2009).
[12] Evropská komise: 2007. Politika soudržnosti 2007-2013: Poznámky a úřední texty. Lucemburk.
[13] Eurocentrum: 2008. Strukturální fondy EU.
[14] Europa.eu. Regionální politika – Inforegio. Hlavní cíle (http://ec.europa.eu/regional_policy /policy/object/index_cs.htm, 24. 11. 2009).
[15] Europa.eu. Regionální politika – Inforegio. Hlavní cíle (http://ec.europa.eu/regional_policy /policy/object/index_cs.htm, 24. 11. 2009).
[16] Evropská komise: 2007. Politika soudržnosti 2007-2013: Poznámky a úřední texty. Lucemburk.
[17] Eurocentrum: 2008. Strukturální fondy EU.
[18] Evropská komise: 2007. Politika soudržnosti 2007-2013: Poznámky a úřední texty. Lucemburk.
[19] Eurocentrum: 2008. Strukturální fondy EU.
[20] Evropská komise: 2007. Politika soudržnosti 2007-2013: Poznámky a úřední texty. Lucemburk.
[21] Eurocentrum: 2008. Strukturální fondy EU.
[22] Fondy Evropské unie. Evropská územní spolupráce (http://www.strukturalni-fondy.cz/getdoc/59152886-c941-40c6-b290-ba1a36cd1733/Evropska-uzemni-spoluprace, 20. 11. 2009).
[23] Oblasti NUTS byly utvořeny pro potřeby Evropského statistického úřadu a umožňují mu porovnávat ekonomickou vyspělost jednotlivých regionů v rámci EU. viz Euroskop.cz. EU OD A DO Z (http://www.euroskop.cz/288/sekce/m-n/, 20. 11. 2009).
[24] Fondy Evropské unie. Evropská územní spolupráce (http://www.strukturalni-fondy.cz/getdoc/59152886-c941-40c6-b290-ba1a36cd1733/Evropska-uzemni-spoluprace, 20. 11. 2009).
[25] Fondy Evropské unie. Evropská územní spolupráce (http://www.strukturalni-fondy.cz/getdoc/59152886-c941-40c6-b290-ba1a36cd1733/Evropska-uzemni-spoluprace, 20. 11. 2009).
Jak citovat tento text?
Doljaková, Aneta. Hospodářská a sociální soudržnost EU [online]. E-polis.cz, 11. květen 2011. [cit. 2024-09-09]. Dostupné z WWW: <http://www.e-polis.cz/clanek/hospodarska-a-socialni-soudrznost-eu.html>. ISSN 1801-1438.
Autor: Aneta Doljaková
[Nahoru ↑]
Hodnocení
Hodnocení: 3 hvězdiček / Hodnoceno: 2x
Vložit komentář
Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!