[1] Více o tomto fenoménu viz Stein, 2000: 38-44.
[2] Za jediný viditelný projev nespokojenosti snad lze považovat vystoupení slovenské inteligence s požadavkem na samostatnou slovenskou ústavu v roce 1988, u příležitosti diskuze o vytvoření nové federální ústavy. Tento požadavek nakonec nebyl pod nátlakem předsednictva ÚV KSČ přijat a ČNR i SNR se vyslovily pro jedinou ústavu (Rychlík, 2002: 61-63).
[3] Příčinou by byl již v úvodu vysvětlený zákaz majorizace ve Sněmovně národů FS.
[4] V parlamentních výborech se ještě sešly další návrhy, jako např. Federace České a Slovenské republiky/Federácia Českej a Slovenskej republiky, který byl ale poté stažen (Tisk č. 334). Před hlasováním byl ještě podán pozměňovací návrh slovenských poslanců, který zněl Česko-slovenská republika, ten nebyl přijat (Rychlík, 2002: 119).
[5] Obrat v jejím názoru nastal po výměně 17 poslanců ve smyslu výše zmíněného ústavního zákona č. 14/1990 Sb. Tím v SNR posílila pozice národně orientovaných poslanců (Rychlík, 2002: 121).
[6] Předmětné schůzky se účastnil i ředitel Ústavu pro jazyk český Československé akademie věd doc. Daneš. Na dotaz, zda je dle pravidel pravopisu přípustné psát přídavné jméno „slovenský“ uprostřed názvu s velkým počátečním písmenem, odpověděl, pravděpodobně pod nátlakem, že ano, a novému názvu státu již nic nebránilo v cestě (Rychlík, 2002: 123).
[7] Volby se měly konat dle zásady poměrného zastoupení s 5% uzavírací klauzulí pro hlasy v jedné republice (ústavní zákon č. 47/1990 Sb.). Stejně byla stanovena i volební klauzule do ČNR a do SNR byla 3 % (Ústavní zákon ČNR 54/1990 Sb. a Ústavní zákon SNR č. 80/1990 Zb.). Volební období FS i obou národních rad mělo být dvouleté (Ústavní zákon č. 45/1990 Sb.; Ústavní zákon ČNR č. 64/1990 Sb. a Ústavní zákon SNR č. 79/1990 Zb.). Počet poslanců volených do Sněmovny lidu byl snížen na 150, počet poslanců Sněmovny národů zůstal na čísle 150 (Ústavní zákon č. 46/1990 Sb.).
[8] Obecně lze říci, že pod tímto termínem jsou zahrnuty všechny ústavní zákony (i návrhy), které doplňují nebo mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci a s ním související zákony.
[9] Pro kompetenční spory byl zřízen ústavním zákonem č. 91/1991 Sb. Ústavní soud ČSFR. Více viz Stein, 2000: 76 nebo Rychlík, 2002: 180.
[10] Více o problematice právního postavení česko-slovenské smlouvy viz Stein, 2000: 93-102.
[11] Smlouva měla vyjadřovat vůli občanů žít ve společném státě a zároveň obsahovala formuli o tom, že republika může vystoupit z federace jen na základě referenda (Rychlík, 2003: 285). Ke schválení ústavního zákona č. 327/1991 Sb., o referendu nakonec skutečně došlo 18. července 1991, a tento krok byl tak jediným úspěchem celého jednání.
[12] “Usilujeme o zdokonalení současného modelu federace: naším cílem je federace, vybavená vlastními, neodvozenými pravomocemi. Pouze pokud by se ukázalo, že ji za nynějších podmínek nelze uskutečnit, jsme ochotni smířit se s rozdělením státu“ (Svoboda a prosperita, s. 10).
[13] V ČR na 2. místě skončil Levý blok, dále ČSSD, SPR-RSČ, Liberálně sociální unie a KDU-ČSL, které se dostaly jak do FS, tak i do ČNR. ODA a HSD-SMS se dostaly pouze do ČNR (Výsledky voleb do ČNR, konaných 5. – 6. června 1992; Celkové výsledky voleb do SL a SN FS, konaných 5. – 6. června 1992). Na Slovensku skončila druhá Strana demokratickej ľavice, dále pak KDH, SNS a koalice maďarských stran (MKM-EGY). SDSS se dostala pouze do SN FS (Výsledky volieb do SNR konaných v roce 1992).
[14] Podrobnosti o dohodě viz Rychlík, 2002: 284-285.
[15] Poslancům HZDS totiž nikdo přesně neřekl, jak mají hlasovat, proto postupovali zcela chaoticky a někteří hlasovali s opozicí proti návrhu (Stein, 2000: 181).
[16] Srov. Bútora, Bútorová, 2003: 69-99, kde jsou podrobné výzkumy veřejného mínění z let 1992/1993, týkající se výhodnosti společného státu, nálad z rozdělení apod.
Hakauf, Martin. Dělení Československa aneb vztahy mezi Čechy a Slováky v letech 1989 až 1992 [online]. E-polis.cz, 8. únor 2011. [cit. 2023-06-04]. Dostupné z WWW: <http://www.e-polis.cz/clanek/deleni-ceskoslovenska-aneb-vztahy-mezi-cechy-a-slovaky-v-letech-1989-az-1992.html>. ISSN 1801-1438.
[Nahoru ↑]
Hodnocení: 3.47 hvězdiček / Hodnoceno: 15x
V zozname literatúry k "pomlčkovej vojne"/ "pomlčkové válce" mi chýba jediná práca, ktirá sa problému monograficky a priamo dotýka, a ktorá pochádza od mojej maličkosti: Milan Šútovec: Semióza ako politikum alebo "pomlčková vojna". Bratislava, Kalligram 1999, 359s.
Napsal: Milan Šútovec [Odpovědět]
Jaksi chybi skutecnost ze CR nesmi pouzivat symboly CSFR, zakon 542/1992.
Neni to nahoda ale umysl. Pak clanek zavadi ponevadz oddelit se chtela CR kdyz znueuziva vlajky CSFR.
Napsal: Jonatan Malik [Odpovědět]
Clanecek je hnusny krivy podvod.
Ponevadz v nem zcela chybi zakon o zaniku CSFR. 542/92
Napsal: Jonatan Malik [Odpovědět]
Nevím, jaký mají mít Vaše komentáře podtext, nicméně bych na ně i přesto rád reagoval. Ústavní zákon č. 542/1992 Sb. je samozřejmě zmíněn, viz poslední odstavec před závěrem. Nevím ovšem, jak z užívání toho či oného symbolu můžete vyvozovat tendence jednoho státu vystoupit z federace. Co se týká užití českoslovenké vlajky, ČR ji přijala až po rozpadu ČSFR (zákon o státních symbolech nabýval účinnosti 1.1.1993) tedy v době, kdy československá vlajka nepatřila žádnému státu, jelikož ČSFR již právně neexistovala.
Napsal: Martin Hakauf [Odpovědět]
Martine, logicky na to jdete správně, nicméně jste takříkajíc "mimo mísu". Je přeci jedno, kdy ČR přijala zákon o státních symbolech...přirozeně tak musela učinit až po rozpadu ČSFR, neboť před rozpadem žádná ČR nebyla. Celá kontroverze se týká právě té skutečnosti, že ČR přijala vlajku již neexistující ČSFR. Obě strany se přece dohodly, že až vzniknou dva samostatné státní celky, tyto představí vlastní, nové vlajky. To, že bývalá vlajka ČSFR již nepatřilá žádnému státu je naprosto a zcela irelevantní, dle dohody se k ní neměla vrátit ani jedna strana a basta. Slováci upravili vlajku z let 1939-45, když do ní šoupli státní znak. My jsme měli na výběr zemskou (královskou) vlajku, jenže ta vypadala stejně jako ta polská a poněvadž žádný jiný návrh se neujal, tak jsme to vyřešili pěkně"počesku" . Ale má to i své výhody, když včera Slováci rupli v hokeji, přesto viděli "svou" vlajku stoupat vzhůru
.
Napsal: Jarek [Odpovědět]
Ano, dohoda je jedna věc a vyjádření v zákoně věc druhá. Pokud budeme argumentovat čistě dle slov v zákoně, zde se píše, že "Česká republika a Slovenská republika nesmějí po zániku České a Slovenské Federativní Republiky užívat státních symbolů České a Slovenské Federativní Republiky". Z toho ale také plyne, že po zániku ČSFR tyto symboly již nebyly symboly ČSFR, můžeme o nich hovořit jako o symbolech bývalé ČSFR. Pokud by to bylo v zákoně řečeno takto, pak je to nepochybné, v případě přijatého znění je tato otázka nejednoznačná.
Napsal: Martin Hakauf [Odpovědět]
Já si myslím, že onen zákon měl být právním ztvrzením dohody, která byla všem aktérům zřejmá. Z "duchu" zákona vyplývá, jak je zamýšlen. Pokud bychom znění zákona brali doslovně, je zákon nesmyslný, neboť předpokládá situaci, která ani teoreticky nastat nemůže, pak je tedy otázka, proč takový nicneříkající zákon byl vůbec přijat. Svým zněním možná poskytuje prostor pro účelovou právní kličkovanou, ta je ovšem zbytečná, protože celá kauza je z dnešního pohledu zcela malicherná.
Napsal: Jarek [Odpovědět]
to Martin Hakauf:
Tak nebo tak, beru to ze strany českých zákonodárců po 1.1.93 jako "vyčúranost". Vlajku jsme měli mít jinou. Pro mnohé slováky to byl jakýsi důkaz české nadřazenosti.
Napsal: MartinCS [Odpovědět]
Mne osobne nevadí to, že Česká republika má rovnakú vlajku ako mala ČSFR. No vadí mi to, že republika sa rozpadla koli politikom a to hlavne koli slovenským politikom. Ďalšia vec je referendum. Referendum jednoznacne malo v roku 1992 byt. Pride mi to take, že politikom bolo uplne jedno čo si myslia občania, len si chceli rozdelit moc.
Napsal: Marek Sk [Odpovědět]
Dobrý den,
republika se rozpadla na základě výsledků voleb v roce 1992. http://cs.wikipedia.org/wiki/Volby_do_Sněmovny_národů_Federáln%C3%ADho_shromážděn%C3%AD_1992 a politikové zemi pouze technicky rozdělili a to na základě vůle voličů. Referendum nemělo žádné opodstatnění když se konaly volby. Byla by to nákladná a nadbytečná operace, která by jen dublovala to co už bylo jasné. A s tou vlajkou to vidím jednoznačně, slovenští politikové si vybrali svou vlajku a čeští sáhli po staré vlajce, která \"ležela na ulici\". Pokud by si ji předtím vybrali Slováci, Češi by byli nuceni vymyslet jinou vlajku. Myslím že byla škoda tu původní československou nechat ladem, když byla ve švětě známá. Je to jako ochranná známka a má to hodnotu. to Marek Sk:
Napsal: Pavel [Odpovědět]
Kdyby bylo referendum tak by nikdy k rozpadnutí nedošlo, to je celkem jasné - otázka je jestli by se potom vztahy spíš nevyhrocovali než naopak.
Co se týče české vlajky dohoda mi připadá jasná, ČR si měla vzít jinou. Nezapomeňte že modrý klín na vlajce symbolizuje Slovensko.
Napsal: Ondra [Odpovědět]
E-polis.cz hledá autory!
[28. leden 2019]
Časopis hledá nové interní redaktory a další externí spolupracovníky, kteří budou ochotní se podílet na vytváření obsahu. Své články posílejte k posouzení na emailovou adresu: reda…