Logo AP CPSSUAS CPSSU Plzeň


Internetový politologický časopis e-Polis

Kontakt na tvůrce tohoto webu Mapa serveru Nastavit jako domovskou stránku

Nikola Klímová

nklimova
tel.: 734656181
Poslední přihlášení: 2013-05-17 13:49:37

Nová redaktorka v sekci Ze zahraničního dění. Od ekonomie zběhla k politice a momentálně studuje první ročník bakalářského programu politologie. Zajímá se o globální politické dění a je vášnivou zpravodajkou z oblasti Blízkého východu. Dlouhodobě se zabývá problematikou lidských práv a bezpečnostními hrozbami. Nepohrdne kvalitní literaturou jakéhokoliv žánru.

Články autora

Současná vnitropolitická situace v Turecku

Současná vnitropolitická situace v TureckuTurecká republika je sekulárním státem s bohatou historií, která ho svazuje hned s několika světovými regiony. Z hlediska geografického leží na pomezí Blízkého východu, Evropy a Kavkazu. Z této geopoliticky výhodné polohy se dále odvíjí i aktivní zahraniční politika státu. Turecko se v 50. letech připojilo k NATO, čímž v období studené války stvrdilo svou náklonnost ke „starému kontinentu“ a především Spojeným státům, které představují jednoho z hlavních strategických spojenců země, což je patrné především v oblasti bezpečnostní spolupráce. Spojitost s Blízkým východem souvisí s dlouhou historií Osmanské říše, která se rozprostírala na většině území tohoto geopolitického regionu.

[Nikola Klímová] [Zobrazeno 112x] [16. květen 2013]
[Ze zahraničního dění] [no comments]

„Diverzifikace ekonomik v Perském zálivu je příliš pomalá i kvůli arabskému jaru,“ rozhovor s doc. Maitahem

„Diverzifikace ekonomik v Perském zálivu je příliš pomalá i kvůli arabskému jaru,“ rozhovor s doc. MaitahemDoc. Prof Ing. Mansoor Maitah, Ph.D. et Ph.D. se narodil v roce 1962 v Jordánsku. Je absolventem Českého vysokého učení technického v Praze. V roce 2004 dokončil doktorské studium na Fakultě mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze, obor mezinárodní ekonomické vztahy. V roce 2009 absolvoval doktorské studium na Institutu politických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, obor politologie. Byl host letošního ročníku Festivalu arabské kultury, kde vedl přednášku na téma Vnější ekonomická rovnováha zemí Blízkého východu: Případová studie Saúdské Arábie.

[Nikola Klímová] [Zobrazeno 205x] [13. duben 2013]
[Rozhovory] [no comments]

„If Romney becomes President, he will have to deal with China and Iran diplomatically,“ rozhovor se Šlomem Avinerim

„If Romney becomes President, he will have to deal with China and Iran diplomatically,“ rozhovor se Šlomem AvinerimProfesor politologie na The Hebrew University of Jerusalem a člen Izraelské akademie přírodních a humanitních věd. Působil jako generální ředitel na izraelském ministerstvu zahraničních věcí (1975–1977). Jako hostující profesor přednášel mimo jiné na Yale University, University of California a Central European University v Budapešti. Obdržel cenu Izraele, nejvyšší civilní vyznamenání v zemi. Mezi jeho hojně překládané knihy patří: „The Social and Political Thought of Karl Marx“ (1968), „Israel and the Palestinians“ (1971), „Hegel’s Theory of the Modern State“ (1974) a „Herzl: An Intellectual Biography“ (2007). Studoval na Hebrew University a London School of Economics.

[Nikola Klímová] [Zobrazeno 421x] [28. říjen 2012]
[Rozhovory] [no comments]

„Každá menšinová vláda musí být kryta nějakým druhem opoziční smlouvy“, rozhovor s Milošem Zemanem

„Každá menšinová vláda musí být kryta nějakým druhem opoziční smlouvy“, rozhovor s Milošem ZemanemMiloš Zeman se narodil 28. září 1944 v Kolíně. Kvůli referátu o T. G. Masarykovi, který prezentoval na střední škole, mu bylo zakázáno pokračovat ve studiích na vysoké škole. Od roku 1965 směl dálkově studovat Vysokou školu ekonomickou, v roce 1967 přešel na denní studium. V témže roce se stal členem Komunistické strany Československa, z níž byl vyloučen v roce 1970 pro nesouhlas se sovětskou okupací a začínající normalizací. Na pokyny komunistického režimu je třikrát propuštěn z různých zaměstnání. V roce 1990 nachází zaměstnání v Prognostickém ústavu ČSAV. Od ledna téhož roku je reprezentantem Občanského fóra ve Federálním shromáždění.

[Nikola Klímová] [Zobrazeno 431x] [27. září 2012]
[Rozhovory] [no comments]

„Nechceme Ukrajinu izolovat nebo tlačit do náruče Ruska,“ rozhovor s Liborem Roučkem

„Nechceme Ukrajinu izolovat nebo tlačit do náruče Ruska,“ rozhovor s Liborem RoučkemDr. Libor Rouček se narodil 4. 9. 1954 v Kladně. Po maturitě vystřídal zaměstnání nakladače letadel, důlního dělníka či programátora. V roce 1977 odešel z politických důvodů do Rakouska, kde se čile angažoval v sociálně demokratickém hnutí. Po návratu z exilu do ČR byl jedním z obnovitelů ČSSD – pro stranu pomáhal vypracovat zahraničně politický program. V roce 2009 obhájil post europoslance a byl zvolen místopředsedou Evropského parlamentu. Této funkce se vzdal v letošním roce, kdy se ujal křesla místopředsedy Skupiny S&D pro zahraniční věci a transatlantické vztahy.

[Nikola Klímová] [Zobrazeno 531x] [23. červenec 2012]
[Rozhovory] [no comments]

Doutnající sud s dynamitem jménem Sýrie

Doutnající sud s dynamitem jménem SýrieBoj syrských obyvatel proti neústupnému režimu Bašara al-Asada trvá již bezmála 15 měsíců. Počet obětí, a to především z řad civilistů, stoupá den ode dne úměrně s eskalujícím násilím. Ozbrojené střety mezi syrskou opozicí a armádními jednotkami si již vyžádaly od počátku povstání v lednu loňského roku okolo 14 tisíc lidských obětí. Vyhrocený konflikt se však netýká pouze samotné Sýrie, která se dostává do stále izolovanější pozice. Syrské boje mají destabilizující účinek na již tak dost problematickou oblast Blízkého východu.

[Nikola Klímová] [Zobrazeno 1368x] [19. červen 2012]
[Ze zahraničního dění] [comments: 10]

Komentáře autora

  • Doutnající sud s dynamitem jménem Sýrie

    Nejdříve si ujasněme významy anglických slov. Pojem \"contracts\" označuje smlouvy či smluvní vztahy. Pojem \"investments\" označuje skutečně pouze vložené peníze. Samozřejmě, že je nutné uzavřít smlouvy pro to, abyste měl zajištěno, že Vaše finance nebudou zneužity. To však neznamená, že smlouva a investice je jedno a to samé. Na tuto Vaši mylnou interpretaci jsem Vás však již upozorňovala, ale evidentně si mou radu nehodláte vzít k srdci. Jinak ke slovům \"agreements and treaties\" - správný překlad jste uvedl, ale opět ho špatně aplikujete na investice. Pokud byste toužil po přesné definici pojmu \"investice\", doporučuji Vám publikaci Ekonomie od P. A. Samuelsona a W. D. Nordhause vydanou v roce 2010, konkrétně stranu 737. V této poučné knize najdete navíc i celou kapitolu zabývající se problematikou investic, a to od strany 459 do strany 464. Nyní k tématu čínských investic v Libyi, které Vás zjevně velice zaujalo. Máte samozřejmě pravdu, pokud budete tvrdit, že z dlouhodobého hlediska je největším investorem italská ropná společnost ENI. Zde možná vzniklo ono nedorozumění, neboť já jsem se zaměřovala především na největší růst investic v posledních letech. Dle http://www.reuters.com/article/2011/03/07/libya-italy-investments-idUSLDE7260SZ20110307 italská ENI investovala v Libyi nejvíce. Každopádně mluvíme o časovém období od roku 1959. Oproti tomu je třeba zdůraznit, že čínské ropné společnosti začaly vstupovat na libyjský ropný trh až po roce 2000. Příkladem je čínská CNPC http://www.cnpc.com.cn/Resource/eng/img/04AnnualReport/Engineering_and_T_S.pdf - vstup na trh až v roce 2004. Dále uvedu namátkou China Oilfield Company Limited http://www.cosl.com.cn/ens/uploadfiles/anr/1301477903860.pdf - vstup na trh až v roce 2010. Ve chvíli, kdy Čína dokázala od této doby investovat něco přes 18 miliard dolarů ( http://www.atimes.com/atimes/china/mh31ad01.html ), se dá skutečně hovořit o masivních investicích s nejvyšším podílem za poslední dobu. Dále jste se ptal na nevýhodu, kterou má dle mého názoru Čína oproti jiným evropským státům v oblasti investic. I to je celkem prosté. Existuje totiž jistá dohoda, která se nazývá Bilateral Investment Agreement, jež zajišťuje ochranu investic. Libye má tuto smlouvu s Itálií, Francií, Rakouskem, Německem, Čínou,... Pokud by Vás zajímaly další státy, zde je odkaz: http://archive.unctad.org/sections/dite_pcbb/docs/bits_libya.pdf. Když si pozorně prohlédnete tabulku, narazíte na jeden závažný problém. Čínsko-libyjská dohoda totiž ještě nevešla v platnost. Zde tedy leží jádro pudla, proč je Čína znevýhodněna oproti evropským investorům. Nyní bych se ráda podivila nad jedním závažným faktem, a to buď nad Vaší minimální znalostí anglického jazyka, nebo oblibou vytrhávat věty z kontextu. Sám posuďte, co je horší. Pokud uvedete odkaz http://www.reuters.com/article/2011/08/23/us-china-libya-oil-idUSTRE77M0PD20110823 a napíšete, že Čína neměla žádné investice v ropných polích, tak mě skutečně šokujete. Zvlášť v případě, když hned první věta v druhém odstavci zní \"China\'s investment in Libya, especially its oil investment, is one aspect of mutual economic cooperation between China and Libya\". To překládáte tak, že Čína nemá ropné investice v Libyi?!!! Buď bych Vám ráda doporučila kvalitní jazykový kurz či čerpání pouze z českých zdrojů, které by Vám neměly dělat potíže, nebo nepodkopávat svou serióznost vytrháváním vět z kontextu. Dále jste narazil na otázku, proč by měly Spojené státy chtít poškodit i své spojence. Uvědomte si, že dnes žijeme ve světě, v němž jsou peníze vždy \"až\" na prvním místě. I evropské ropné společnosti jsou tedy konkurencí pro americký ropný průmysl. U Vaší čtvrté otázky narážíme na Vaše další limity a těmi jsou nedostatečná informační základna spolu s nepozorným čtením. Pominu fakt, že jsem Vám tuto otázku již zodpověděla, a pokusím se svou odpověď znovu shrnout. Každý, kdo jen trochu sleduje dění v Sýrii, ví, že tamější ekonomika je ve velmi špatném stavu, nicméně stále funguje v určitých mezích. Zvídavější člověk se podívá na ekonomické ukazatele Sýrie a zjistí, že od loňského roku nejsou dostupné. Minimálně ekonomicky vzdělaný člověk si pak uvědomí, že v dnešním globalizovaném světě je ekonomika ovlivněna spletencem faktorů, které ani nelze všechny vyjmenovat, natož předvídat. Do článku jsem tedy napsala očividný fakt, jehož příčiny v současné době však nelze uspokojivě a v plné míře vysvětlit. Omlouvám se, že píšu pod svůj starý komentář, ale při odesílání komentáře nového se mi bohužel zobrazuje chybová zpráva. Vážený pane Marinčáku, velice si vážím Vašich komentářů a jsem ráda, že čtenáři e-Polisu jsou lidé, kteří mají vlastní názor. Brát Vám ho nehodlám a samozřejmě také respektuji Vaše argumenty, i když jsou pro mě občas velice chaotické a nesouvislé. Ráda bych Vás upozornila, že s arogancí a (jak Vy říkáte) agresivitou, jste si začal sám již ve svém prvním příspěvku. Nedivte se tedy, že jen sklízíte plody své práce. Naposledy se Vám pokusím vysvětlit, co jsem mínila investicemi v Libyi. Nejde mi o žádné slovíčkaření, ale o správné pojmenovávání faktů. Je pravda, že k investici je kontrakt zapotřebí, nicméně kontrakt má pouze poskytnout záruku investorovi. Investice nevznikají na základě kontraktů, investici předchází investiční příležitost, která je jen potvrzena kontraktem. Tvrdit, že investice a kontrakt je jedno a to stejné, je jako byste chtěl říci, že stůl a dřevo se od sebe nijak vzájemně neliší. Z tohoto důvodu si myslím, že trapně bych si tu rozhodně neměla připadat já, ale někdo jiný. Mé vysvětlení je naprosto korektní. Pokud by se Vám nezdálo, jistě Vám Vaše dotazy zodpoví rád kdokoliv z přednášejících na ekonomické fakultě. "Zlé americké plány" mi, prosím, nepodsouvejte. O nich jsem naše čtenáře neinformovala a jde jen o Vaši pouhou dedukci, kterou mi následně přičítáte. Jsem si jista, že o oficiálních důvodech vojenské intervence v Libyi jste byl dostatečně informován. Jednalo se o pomoc libyjskému lidu a západní politici pak dále potvrdili, že dalším cílem bylo svržení režimu Muhammara Kaddáfího. Nemůžete popřít souboj mezi USA a Čínou, který se odehrává na všech frontách. Pro rostoucí ekonomiku Číny jsou energie jednoznačnou prioritou. Spojené státy toto samozřejmě dobře chápou. Prvotním plánem celé intervence NATO zcela jistě nebylo zamezit Číně přístup k ropě, ale jde o velice příjemný "bonus" pro USA. Britové a Francouzi zcela jistě nejsou hloupí, ale je třeba si uvědomit, že i oni jsou značně závislí na dovozu ropy. Důvodem intervence, do které se tyto státy zapojily, tak byla snaha zklidnit situaci v Libyi, a tak ustálit ceny ropy na světových trzích. Již od začátku nepokojů v Libyi začaly neúměrně růst ceny ropy, a to od 90 dolarů až po 115 dolarů za barel. ( http://trhy.mesec.cz/clanky/svetove-akciove-trhy-zakoncily-bourlivy-rok-poklesem/ ) Intervence přišla následně v druhé polovině března a skončila v říjnu. Britům a Francouzům tak šlo o to, aby mohli ochránit své investice v Libyi a zároveň uklidnili trhy. Co se týče čínských investic do ropného průmyslu, musím Vás zklamat, ale výstavba silnic se počítá spíše do stavebních investic. Jediné co má investice do silnic společného s ropou, je spotřeba stavebních strojů při stavbě a asfalt, který se získává z ropy. Nejsem si však úplně jistá, zda je toto záměr čínských investorů. Na další Vaše argumenty týkající se těchto probraných otázek již skutečně nebudu reagovat. Za svými tvrzeními si stojím a nehodlám je měnit. Pokud by Váš zájem o téma zahraničních investic v libyjském ropném průmyslu trval, budeme v redakci rádi, když nám pošlete svůj článek na tuto problematiku. S přáním hezkého dne Nikola Klímová --------------------------------- Zpráva byla upravena 23.06.2012 ve 10:52:00 [22.6.2012 10:12]
  • Doutnající sud s dynamitem jménem Sýrie

    Znovu bych Vás ráda upozornila, že si pletete pojmy. Osvětlím Vám jen krátce základy ekonomie a investiční mentalitu. Termín kontrakt znamená smlouva neboli dohoda mezi prodávajícím a kupujícím, která má určité náležitosti. Oproti tomu investicí je zde míněn kapitál vložený do dlouhodobého majetku. Z definic jasně vyplývá, že tyto termíny nelze zaměňovat, jak to stále činíte. Dále přejděme k investičnímu klimatu. Ve chvíli, kdy je v zemi nestabilní prostředí, investoři peníze budou investovat jinam. Váš argument, že přechodná vláda slíbila...., je tedy sice z teoretického hlediska velice pěkný, ale u investorů, jejichž hlavním cílem je vždy zisk, to bohužel sympatie nevzbudí. Samozřejmě máte pravdu, že do libyjského ropného průmyslu neinvestovala pouze Čína, nemůžete však ignorovat fakt, že její masivní investice představují největší podíl, což nemusí být nutně nevýhodou, ale konstatováním faktu, že ztratila zdaleka ze všech nejvíce. Navíc v článku rozebírám problematické vztahy Západu, Ruska a Číny v otázce Sýrie a vše porovnávám s Libyí. Jiní západní investoři tedy ani nebyli ve středu mého zájmu. Vážně nejsem tak podlá, abych měla radost z toho, že se potápí hospodářství země, ve které jsem nikdy nežila, potažmo ji nikdy ani nenavštívila. Pokud západní státy uvalily obchodní embarga, zmrazily bankovní účty a zavedly širokou škálu ekonomických sankcí, dozajisté to nedělají pouze z pocitu nudy. Jejich záměr je zcela zřejmý, a to co nejrychleji rozvrátit stávající režim. Pokud byste se navíc nad tím dokázal zamyslet, jejich kroky jsou velice logické. Západ má svázané ruce ohledně intervence či jiného razantnějšího zakročení nejen komplikovanou etnickou a náboženskou skladbou země, ale také vetem Ruska a Číny. Rozvrácení režimu ekonomickou cestou tak představuje prozatím nejjednodušší variantu, která navíc ani moc nestojí. V případě, že mají tyto nástroje ekonomické diplomacie kýžený efekt, jistě uznáte, že se západní politici nebudou zlobit. Položil jste velmi krásnou otázku, proč se nekoná syrská obdoba Titanicu. Obávám se, že ji nebudu schopna zodpovědět, neboť to nedokáže v současné době nikdo. Zkuste jen pro zajímavost prohledat stránky MMF či Světové banky a zjistíte, že žádné údaje z loňského či letošního roku o ekonomickém vývoji v Sýrii nejsou dostupné. Na rozpad hospodářství má přitom vliv mnoho faktorů, které není schopný vyjmenovat ani sebelepší analytik či ekonom. [21.6.2012 16:05]
  • Doutnající sud s dynamitem jménem Sýrie

    to Regrese: Děkuji za případný komentář, nicméně je evidentně potřeba zpřesnit své informace a správně definovat pojmy. Nejdříve k Paulu C. Robertsovi - bývalý náměstek ministra financí a autor tzv. Reaganomiky má možná na první pohled extrémní názory, nicméně bere v úvahu geopolitické soupeření a také \\\"energetickou bezpečnost\\\". Možná by stálo za to upozornit, že válka neznamená vždy jen ozbrojený konflikt. Nyní k čínským investicím v Libyi. Pokud někdo investuje do určitého průmyslového odvětví v zahraničí a následně odtud musí stáhnout okolo 30 000 pracovníků kvůli útokům, nevytváří to příliš stabilní prostředí pro další příliv peněz ze zahraničí a rozvoj odvětví. Taková situace jen signalizuje dalším investorům, aby své investice stáhli. Co se týče informace o respektu ke stávajícím kontraktům, zde jste byl pohlcen definičním šumem. Zde musím upozornit, že pojem kontrakt a pojem investice totiž neznamenají to samé. Libye tedy může vyvážet dál, ale nikdo nebude chtít financovat další rozvoj v zemi s nejistou politickou scénou. Nevím, jak dalece sledujete situaci v Sýrii a postoje Západu, avšak jak jsem napsala v článku, neexistuje jednotný názor ohledně řešení konfliktu. Většina západních států uvaluje velice přísné ekonomické sankce, jejichž jediným cílem je položit syrskou ekonomiku, a tak podkopat i syrský režim. O chybějící zdravotnické péči, nedostatku vody a chybějících dodávkách elektřiny jste se mohl dočíst již na začátku letošního roku v zahraničním tisku. Pokud byste chtěl mít informace z první ruky, stačilo se zúčastnit festivalu Jeden svět, kde byl hostem i syrský lékař pracující v utajení. Skutečně se nedomnívám, že by se na černém trhu obchodovalo se zdravotnickou pomocí nebo vodou. Černý trh slouží především pro obchod s potravinami, hygienickými potřebami a samozřejmě zbraněmi. V tom, zda se Sýrie nachází v chaosu, či nikoliv, máme očividně zcela odlišný názor. Na druhou stranu si už nedovedu představit, co by se podle Vás muselo stát, abyste stav v zemi nazval chaosem Vy. O probíhajícím sektářském násilí nic nevím, možná máte lepší informace a budu ráda, když se o ně se mnou podělíte. V článku jsem psala pouze o potenciálním konfliktu, který by v etnicky a nábožensky různorodé oblasti mohl vzniknout. Věta /Hospodářství země se sice potápí k radosti Západu, žádná syrská obdoba Titaniku však nekoná./ je dle mého názoru zcela jasná. Pokud se v ní hovoří o ekonomice (či hospodářství, chcete-li), která se potápí, tak metafora Titaniku je mířena naprosto přesně právě na ni. Pokud se Vám nelíbí mé vyjadřování, které má naopak podle redakce oživující efekty, pak je mi to velice líto. Ujišťuji Vás, že redakce čte každý článek, který bude publikován. Pokud chcete více informací o tom, kdo a jak článek posuzuje, kontaktujte našeho šéfredaktora. [20.6.2012 11:22]






Galerie


Novinky a aktuální dění


Nejlépe hodnocené články


Nejčtenější články

Komentáře

Julia: Přechody k demokracii
[16.4.2013 21:48]
Karel Boroš: Thatcherismus a Margaret Thatcherová
[8.4.2013 20:39]
fuel: Specifika života vietnamské komunity v ČR
[21.3.2013 19:47]
anti-genius100?: Jak Tomio Okamura rámuje problematiku menšin
[15.3.2013 13:09]
genius100: Jak Tomio Okamura rámuje problematiku menšin
[1.3.2013 18:02]

e-Polis.cz na Facebooku


Exporty


ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam ico ambiente

Fakulta filosofická